fbpx
menu
KeepQontrol Adviseert INretail
Marcel van Ravenhorst (KeepQontrol) adviseert INretail

“Het gaat tegenwoordig om een totaalervaring”

"Voor sommige ondernemers was die inventarisatie een bevestiging dat ze op de goede weg zaten"

“Onder retail valt in Nederland vooral mode, sport en schoenen. De retailsector heeft de afgelopen jaren al heel goed bekeken wat er allemaal goed gaat en wat niet. Niet alleen de consument, maar ook de ondernemer is heel erg op zoek naar een nieuwe, eigen identiteit. 

Als gevolg daarvan kan de consument de afgelopen jaren de retail lastiger vinden. Er komen minder klanten, de ondernemers hebben flink moeten snijden. En daar moet de sector op anticiperen: je wilt met minder mensen toch dezelfde resultaten boeken, en liefst zelfs betere.

Daarvoor moet je nagaan waardoor de inkomsten zijn teruggelopen. Dat is niet alleen de schuld van internet, al is dat wel degelijk een venijnige concurrent. Maar consumenten zijn niet per se minder gaan winkelen. Het gaat tegenwoordig echter veel meer om een totaalervaring: mensen gaan naar een winkelcentrum voor een dagje uit, niet naar één specifieke winkel. 

Winkels moeten hun best doen zichzelf en de ervaring die zij bieden beter op de voorgrond te krijgen. En daarbij kan internet ook een belangrijk hulpmiddel zijn: op die plek kan de consument zien waar jouw bedrijf voor staat, wat iemand kan verwachten die jouw winkel binnenstapt.

De invloed van medewerkers op die winkelervaring is niet te onderschatten. En omdat er minder werknemers zijn dan vroeger, moet iedereen breder inzetbaar zijn. De manager moet net zo goed zijn in het ontvangen van de klanten als de verkopers. Winkels moeten hun promotie en marketing ook in eigen hand nemen om hun eigen accenten te kunnen leggen. Vroeger werden promotieacties altijd geregeld vanuit een hoofdkantoor, maar dat voelt de consument. Die wil juist een personal touch hebben: waar staat deze ene vestiging van dit bedrijf voor?

Als ondernemer moet je ook transparanter worden naar je personeel toe. Vroeger hoorde je soms alleen dat er een goed resultaat werd behaald. Nu moet je daar openheid over verschaffen. De doelstelling moet heel duidelijk zijn voor alle werknemers: je bent zeven dagen per week bezig om omzet te genereren. En er moet een plan komen dat daarop toegespitst is. De betrokkenheid van de werknemers moet veel groter worden dan vroeger.

We hebben als retailsector het project Duurzame Inzetbaarheid vormgegeven door met de deelnemende bedrijven op zoek te gaan naar hun eigen DNA: hun missie, hun visie. Waar sta je voor, wat wil je uitstralen? Wat zegt je collectie, wat moet een klant voelen als hij of zij binnenstapt? Daarna zijn we gaan inventariseren welke rol de medewerkers kunnen spelen in het uitdragen van dat DNA. Sluiten zij aan bij de missie, of moet je op zoek naar nieuwe mensen die dat beter doen?

Voor sommige ondernemers was die inventarisatie een bevestiging dat ze op de goede weg zaten. Voor andere ondernemers was het een wake-upcall dat ze heel snel dingen moesten veranderen. Soms moeten er harde keuzes worden gemaakt. Maar dat komt de bedrijven uiteindelijk ten goede: alleen op die manier kan de duurzaamheid van de sector worden veiliggesteld.”

bron: MKB Nederland – DI Magazine
j
uni 2016

Nieuws

Contact

+31 (0)6 39 5772 16
Melkrijder 9d
3861 SG Nijkerk

Bent u geinteresseerd en wilt u een afspraak maken?

Snel antwoord op uw vraag?